EdU Performing, asa cum majoritatea participantlor au descris cursul, a fost poate cel mai complex curs de formare derulat la Ramnicu Sarat si in jud. Buzau prin intermediul Programului “Tineret in Actiune”. 24 de participanti, 2 formatori, 2 asistenti si trei membri de staff, toti acestia au reprezentat polii de lucru prin intermediul carora in perioada 11 – 19 aprilie, tineri din 8 state ale Uniunii Europene si Partenere acesteia si-au adus contributia pe de o parte in deprinderea unor cunoscute metode de educatie non – formala sip e de alta parte, in crearea de noi metode de educatie alternativa, care sa fie puse in slujbe procesuluii educational din scoli si ONG-uri in comunitatile locale ale tuturor celor 8 parteneri in proiect.
Primele cinci zile de activitati, demarcate prin diferite jocuri de cunoastere, energizere, jocuri de incredere si de creare a unor relatii de grup au continuat prin prezentarea a 10 metode de educatie non – formala cunoscute si utilizate in cadrul Programului Tineret in Actiune si anume: Workshop, brainstorming, joc de rol, cafenea publica, open space, photovoice, Teatru forum, studio de caz, debate si Fishbowl.
Procesul de invatare al metodelor si de formare in tainele educatiei non – formale s-a bazat pe o tripla dimensiune: prima dintre acestea a constat in prezentarea metodelor de catre cei doi Formatori ai proiectului, sub aspect teoretic, in scopul unei bune intelegeri a tuturor aspectelor de organizare: timp, spatiu, oameni, resurse, rezultate asteptate. Odata deprinsa partea teoretica a urmat dimensiunea experientiala a procesului ce s-a realizat prin impartirea in echipe de lucru, urmata de implementarea efectiva intr-un cadru dynamic, tinand cont de o distribuire mixta a participantilor, de fiecare data diferita, in scopul impartasirii nediferentiate a propriilor experiente si contributii. Odata derulata actvitatea, a urmat ce-a de-a treia component tematica specifica fiecarei metode, anume evaluarea metodei, acordarea de feedback in vederea unei bune constientizari a importantei folosirii in viitor a metodelor, a identificarii situatiilor in care acestea pot fi aplicate, precum si o raportare realista la rezultatele pe care metode le aduce in mod efectiv.
Urmare a primelor 6 zile de activitati, cei 24 de participant au capatat un bagaj informational si de experiente care le-a permis pentru urmatoarele trei zile sa fie insisi initiatorii unor noi metode de educatie non – formala. Procesul de construire a unor noi metode a tinut de asemenea seama de impartirea participantilor in echipe de lucru, care de aceasta data au fost mentinute la final. Metodele create au urmatoarele denumiri:
1. Circle of trust Method
2. Cost of living Method
3. Dreamer Method
4. Happy end Method
5. Reality check Method
6. Picture Method
7. Truth or lie Method (PR)
Calitatea metodelor non – formale create a fost verificata in trei institutii scolare din Ramnicu Sarat: Colegiul National “Al. Vlahuta”, Liceul Teoretic “Stefan cel Mare” si Scoala Gimnaziala Nr.2. In toate cele trei locatii conducatorii institutiilor au pus la dispozitia proiectului un numar de patru clase in cadrul carora Lucratorii de Tineret EDU PERFORMING au avut ocazia de a pune in practica noile metode create. Oportunitatea metodelor si raspunsului tinerilor urmare a implementarii metodelor a fost unul deosebit, acestia apreciind atat caracterul educativ al activitatilor, componenta de invatare cat si schimbarea de viziune si abordare pe care sistemul educational l-ar resimti in cazul utilizarii frecvente a acestor metode.
Revenirea in sanul grupului tinta a corespuns cu munca voluntarilor la crearea unui Videobook ce contine o scurta prezentare a proiectului si Programului TiA, urmata de detalierea tuturor celor sapte metode noi create.
O alta activitate de final a constat in implicarea voluntarilor in scopul crearii unei Brosuri de educatie non formala EDU PERFORMING bazata in egala masura pe metodele cunoscute si metodele noi create.
Florin Ceparu